Branding the Protest

Opdracht

Ontwikkel de nieuwe ‘branding’ van een protestbeweging. Voer dit door in een opvallend ontwerp, uitstraling, protest-materialen en communicatiemiddelen.

Concept

Mijn protest richt zich tegen schermverslaving. Mensen, en vooral tieners, zitten steeds te veel op hun mobiel, dus wil ik hiertegen in actie komen. Dit doe ik met behulp van social media en posters. Op social media deel ik berichten die laten zien dat het leven meer is dan een schermpje en geef ik tips om schermvrij te worden.

Ontwerp

In mijn ontwerpen laat ik het contrast zien tussen verslaving en vrijheid. Voor verslaving gebruik ik een donkere ruimte, terwijl vrijheid wordt afgebeeld met een blauwe lucht en vogels. Het logo toont een mobiel die verdwijnt achter een vogel, waarbij de vogel symbool staat voor vrijheid. De terugkerende sterren bij verslaving laten een valse realiteit zien

Manifest

In het manifest kun je kort zien waar Schermvrij voor staat en wat de doelen zijn van het protest. De vormgeving is ook gebruikt in het manifest. Je kunt hier goed het contrast zien tussen verslaving en vrijheid.

Posters

Ik heb twee verschillende posters gemaakt voor het protest. De eerste laat alleen de verslaving zien met een donkere achtergrond en een vierkant oog in het midden. De tweede poster toont het verschil tussen verslaving en schermvrij. De bordjes laten je kiezen tussen verslaving en schermvrij.

Social media video

Social media video: Mijn eindvideo is een wake-upcall om te stoppen met je mobieltje en te beginnen met leven. De video is bedoeld voor Instagram en TikTok, waar de doelgroep het meest actief is. In het begin zie je hoe je langzamerhand wegvaagt door je mobieltje. Daarna volgen beelden die tonen dat er een uitweg is, namelijk een schermvrij leven.

Social media campagne

Op het Instagram-account van Schermvrij vind je alles over het protest. Hier worden ook tips en quotes gepost om volgers te stimuleren in hun weg naar een schermvrij leven. Elke post dient als een herinnering om even je mobiel weg te leggen en iets anders te doen.

Opdrachtgever

Mediacollege Amsterdam

Periode

December 2023 - februari 2024
Disclaimer: Alle schoolprojecten zijn fictief verzonnen en niet bedoeld voor commercieel gebruik.